A kommunikációt nem lehet megúszni!!!

A kommunikációt nem lehet megúszni!!!

502
Kommunikálni mindenki tud? Vagy csak mindenki szokott!

Sok érv jut eszembe, mégis a legerősebb talán az, hogy a kommunikációt nem lehet megúszni. De miért is kellene megúszásra játszani? Bár igaz, hogy néha mindannyian nagyon-nagyon szeretnénk kisiklani a kommunikáció medréből!

Ha csak a szóbeli kommunikációt vesszük, mindenki kommunikál szavakkal. Kb. egyéves kortól kezdjük el ezt az össznépi kommunikációs „játékot”. Felnőtt korra, már hatalmas tapasztalata, gyakorlata van mindenkinek a témában.

Figyelem, figyelem, figyelem!

Ez egy olyan “szakma”, amiben az ember 21 éves korára 20 éves tapasztalattal rendelkezik!!!

Mégis felmerül a kérdés!

  • Megfelelően tudunk kommunikálni?
  • Azt mondjuk el, amit akarunk?
  • Azt értik meg, amit akarunk?
  • Azt érjük el vele, amit akarunk?
  • Mindig működik és úgy, ahogy akarjuk?
  • Mindenkivel működik és úgy, ahogy akarjuk?

Ja, hogy nem??? Akkor miért van ez így, ha általánosban és közép suliban is téma a kommunikáció, sőt, érettségi tétel. Sőt, felsőoktatási szak!

Tegezhetlek, vagy magázódjunk?

A legnagyobb tisztelet megtartásával átválthatok tegeződésre?

Így gyorsabb, könnyebb, barátságosabb – és természetesen nekem is jól esik a tegeződés közvetlensége! Köszönöm!

 

Mindig oka van mindennek?

Hadd kezdjem azzal, hogy nem TE vagy a hibás abban, ha nem tudsz mindig megfelelően és hatékonyan, eredményesen kommunikálni. Ugyanis aki nem tud valamit, az még nem jelenti azt, hogy buta. Egyszerűen csak nincs adata róla. Mint ahogy akkor sem a buta, ha nem tudja az oroszlán szót szuahéli nyelven. Egyszerűen csak nincs róla adata. Egyébként az oroszlán szuahéli nyelven “simba”, ami ismerős lehet sokaknak…

Tudás hiány, vagy adathiány?

Megnéztem, hogy az általános képzésben (általános iskola és középiskola) mit adnak tudásként a kommunikációval kapcsolatban. A következőket találtam: „A kommunikáció tényezői és funkciói.” Azaz hogyan épül fel, milyen elemekből áll és milyen célra használják a kommunikációt. Ez még egy hároméves gyermek is tudja, amikor a boltban kiköveteli magának a cukorkát! És általában még eredményesen is csinálja!

Szóval!  Szóval?

Tény, hogy a tényezők és funkciók felsorolása, mint egy receptnél is, fontos adatokat tartalmaz. A kérdés viszont az, hogy ezt ismerve tudunk-e kommunikálni?

Mi a jó kommunikáció célja?

Egyet tudunk-e érteni abban, hogy többek között:

  • egymás megértése
  • jó kapcsolat kialakítása
  • bizalom felépítése és megtartása
  • nézeteltérések és félreértések elkerülése és tisztázása
  • a másik ember tiszteletének és elismerésének a kifejezése

Mert valahogy erre nem alkalmas a rendszer elemeinek és funkcióinak ismerete.

De akkor hol és hogyan sajátítsa el az ember a hatékony – eredményes kommunikációt?

Az a jó hír, hogy mindenki birtokában van ennek a képességnek – csak nem mindig tudatosan használja. Ha egy kommunikáció eredményes, jól sikerül, hatékony – akkor biztosan ezt használta. Ugyanis van néhány olyan összetevő a kommunikáció receptjében, amit nem tanítanak a közoktatásban. Pedig ezek alapvetően határozzák meg azt, mennyire értik meg egymást az emberek otthon, a munkahelyen, vagy egyéb közösségekben. Emellett vannak olyan tényezők, amik talán nem is részei szigorúan véve a kommunikációnak, de az biztos, hogy szorosan összefüggenek egymással – és szintén nem tanítják! De nézzünk rá egy példát, milyen galibát okozhat az egyik ilyen „elfelejtett összetevő”!

 

FIGYELEM! Figyelni mindenki tud?

Vajon miért is fontos a FIGYELEM ennyire? Vegyünk egy egyszerű helyzetet: bemegyünk egy boltba, ahol sok ember van. Elsősorban vásárolni akarunk, így a polcokra FIGYELünk, az árukra, azt keressük, amit meg akarunk venni. De óhatatlanul is ránézünk emberekre. Észrevesszük őket. Vajon FIGYELünk rájuk? Vagy nem? Valamennyire biztosan, hacsak annyira is, hogy ne ütközzünk egymásnak a sorok között. És ha már rájuk nézünk, akkor mennyi idő alatt döntjük el, hogy szimpatikus-e nekünk valaki, vagy nem? Hogy tetszik-e valaki, vagy nem? Hogy elsőre bejön-e valaki, vagy nem? A pillanat tört része elegendő hozzá.

Jártál már úgy, hogy valaki nem volt szimpatikus elsőre?

Persze, mindannyian voltunk már ezzel így. És olyan történt-e, hogy kommunikáltatok, és közben megváltozott ez – a nem szimpatikus emberből szimpatikus ember lett? Persze, néhányszor én is voltam ezzel így! De vajon mi történt? Egy dolog biztosan: ahhoz, hogy szimpatikussá váljon valaki, ahhoz FIGYELmet kellett adnom. És ez biztosan kellemes érzés volt annak az illetőnek – mint ahogy nekem is kellemes érzés, ha FIGYELnek rám. Mert akkor fontosnak érzi magát az ember, értékesebbnek, elismertebbnek – egyszerűen egy olyan pluszt kap, ami jól esik. És ezt szeretné viszonozni – hiszen az ember alapvetően jó! – és ő is ad valami pluszt. És ebből elindul egy olyan kommunikáció, ami a FIGYELem nélkül induláskor halálra lett volna ítélve.

Figyelem! Tétje van?

És ha ez egy ügyfél, akin egy nagy szerződés megkötése múlik – és sok-sok jutalék, akkor a FIGYELEM nélkül ez mind oda lett volna. Ha ez egy munkaadó, akitől állást kaphatott volna az ember, akkor lehet, hogy a FIGYELEM nélkül nem lenne állása. Ha ez egy olyan hivatali ügyintéző, akin hivatalos dolgok múlnak – akkor lehet, hogy a papírok az akta halom aljára kerültek volna és nem a tetejére. És ha ez történetesen a párunk, aki nem kapott elég FIGYELmet, akkor lehet, hogy nem lesz finom vacsi este? Vagy nem lesz megszerelve az az átkozott vízcsap, ami csak csöpög, csöpög, csöpög… Hadd, ne folytassam!

De ha továbbmegyünk, akkor mi lesz a gyermekkel, aki nem kap elég figyelmet? Ha ez otthon történik – hát megszerzi! És ha a suliban? Akkor is megszerzi – és erről biztosan kapunk is értesítést. Lásd figyelmeztetés, intő, osztályfőnöki, szaktanári, igazgatói…

És ha még tovább megyek, akkor mondjuk társadalom? Ott is megszerzik a figyelmet? Mindegyik oldal? És az állampolgárra ki figyel? A társadalom hogyan kommunikál egymással? Egy-mással?

De ne folytassuk, így már biztosan érthető.

A kommunikáció egy olyan alapvető eszköz, ami ingyen van. A használatával javíthatunk minden emberi kapcsolatunkon, legyen szó házastársunkról, párunkról, gyermekeinkről, szüleinkről, munkatársainkról. Bárkiről és mindenkiről, aki ember. Ja, igaz is. Megérdemlik ezt a háziállataink és a nővényeink is.

Adjunk figyelmet másoknak! Vissza fogjuk kapni. Többszörösen.

Mert ez egyszerűen így MŰKÖDIK!

Kommunikálni mindenki tud?
Figyelem Figyelem!
Segítek!
Kattints  és töltsd ki a kérdőívet! Ezzel jogosulttá válsz a kedvezményes kommunikációs tréningen való részvételre, ami 5000 Ft+Áfa/ alkalom 

Kattints a kérdőív kitöltéséhez!

Nagy JZsolt

Kommunikációs szakember, tréner

Hi! „Hivatásos Ismerkedő” Kisakadémia

+36 70 779 8987

szia@jzsolt.hu

WEB: JZsolt.hu